Van Oldambt Blues Collectief naar Oldambt Blues Company

Op initiatief van Herman Manders van Stichting Oldambtblues en zangeres Brenda Venema van bluesrock formatie Valhalla werd in najaar 2014 het Oldambt Blues Collectief opgericht. Inzet was een aantrekkelijke bluesformatie, bestaande uit leden van verschillende bands uit de regio, waarbij de muzikanten gingen rouleren. Ook was er ruimte voor gastmusici tijdens de optredens.

De basis van het Oldambt Blues Collectief werd gevormd door Brenda Venema (zang), Jan Smith (lead gitaar en zang), Herman Manders (rhythm gitaar en zang), Jan Ties Toxopeus (basgitaar) en Peter Griever (drums). Na een eerste optreden tijdens het To The Roots Festival in het Rosarium in november 2014 werd het Oldambt Blues Collectief (intussen afgekort tot OBC) in de jaren daarna met name een regelmatige gast tijdens de blues-events in Grand Café Carambole in Winschoten. Ook trad het OBC drie jaar achtereen op tijdens de zomerse Blues Barbecue in Oude Pekela/Boven Pekel. Daarbij werd in diverse samenstellingen gespeeld met muzikanten van White Sky, Crossroads, Blazing Hank & The Bullets.

Het idee van roulerende musici bleek echter in de praktijk lastig vanwege het extra repeteren met het OBC naast je eigen band. Het scheppen van de noodzakelijke continuïteit en kwaliteit vroeg extra inspanning van de musici. Medio 2017 besloten zangeres Brenda Venema en gitarist/zanger Jan Smith ermee te stoppen. In Hans Elbersen, die aanvankelijk slechts eenmalig als gastmuzikant zou meedoen met het OBC, vond het collectief een uitstekende vervanger met een prima bluesstem en een aantrekkelijke melodische stijl van soleren.

November 2018 trad het OBC tijdens het Bluesfestival in Carambole op met een nieuwe gitarist/zanger, gastzangeres Ginet Venema en twee drummers: Peter Griever (van Blazing Hank & The Bullets) en Harry de Groot (van White Sky en The Clayheads). Met de tweewekelijkse repetitie-avonden breidde het repertoire zich uit. Dat de nieuwe frontman ook nog mondharmonica bleek te spelen was mooi meegenomen. Met de hechtheid en kwaliteit groeide ook het plezier van de bandleden. En zo kon het gebeuren dat wat aanvankelijk als een collectief van wisselende muzikanten was begonnen, zich ontwikkelde tot een stevige, vaste bluesformatie met een herkenbaar geluid. Daarbij hoorde ook een aanpassing van de naam: ‘Oldambt Blues Collectief’ werd ‘Oldambt Blues Company’, waarbij de afkorting OBC bleef.

De Oldambt Blues Company trakteert het publiek op een aantrekkelijk en gevarieerd programma: van de British Blues van John Mayall en Peter Green’s Fleetwood Mac tot de Texas Blues van Stevie Ray Vaughan, songs van The Fabulous Thunderbirds, JJ Cale, Jimmy Vaughan en het modernere werk: van John Mayer tot Joe Bonamassa en Keb’ Mo. Van heerlijke slow blues tot opzwepende dansbare nummers, deze formatie heeft ook het plezier van de bezoekers hoog in het vaandel staan!

De Oldambt Blues Company bestaat uit:

• Hans Elbersen (lead gitaar, zang en mondharmonica)
  • Herman Manders (rhytm gitaar en zang)
  • Jan Ties Toxopeus (basgitaar)
  • Peter Griever (drums)

Gastmuzikanten zijn en blijven welkom bij de Company!